Jaký má význam marketingová strategie pro podnikatele a malé firmy

Když vyslovíte pojem marketingová strategie, nebo obecně příprava jakékoliv strategie, navodí se vám nepříjemný pocit ze zdlouhavého procesu s vizualizací mnohastránkového elaborátu, plného chytrých odborných termínů, grafů a diagramů? Bohužel marketingový odbornici, dnes už dob minulých, se chtěli blísknout a oslnit své klienty právě těmito naditými publikacemi, které k použitelnosti a funkčnosti měly daleko. Tento mýtus se mi daří úspěšně u svých klientů vyvracet a v praxi ukázat jak má smysl si stručnou a funkční marketingovou strategii vytvořit. Nechte se přesvědčit, že to má význam i u vás malé firmy, podnikatele.

Marketingová strategie pro malé firmy a podnikatelé - Vaše markeťačka

Proč je marketingová strategie důležitá i v malé firmě nebo pro podnikatele?

Běží vám hlavou, to pro mě není, nejsem žádný korporát? Marketingová strategie je důležitá pro všechny firmy, bez ohledu na jejich velikost. A ve vaší malé firmě může být obzvlášť přínosná, protože pomáhá efektivněji využít omezené zdroje a to jak finanční, tak i personální. Jak to?

 

Jak se říká, co je psáno to je dáno. Vy když si sepíšete důležité body vašeho podnikání, ihned lépe rozkrýváte které akční kroky podniknout. Krásně se to ukazuje na cíli, který je klíčovou položkou marketingové strategie. Když si na papír napíšete magické číslo vašich vytoužených příjmů, okamžitě si dokážete snadno spočítat za jaký objem peněz musíte prodat zboží, nebo realizovat zakázek. Následně kolik je k tomu potřeba zákazníků. Za jaké období je reálné je získat a hlavně už se vám rýsují cesty KDE je získat. Bude to reklama ve vyhledávání nebo zrealizujete workshop? Zohledníte si potenciál jednotlivých komunikačních kanálů – opravdu mi reklama v místním oběžníků osloví 20.000 lidí a z jakým efektem? A nebudete se tak rozhodovat spontálně na základě pocitů či cizích zkušeností, ale na základě faktů a vaší analýzy, která vám ušetří nemalé peníze za zbytečné chybné kroky.

 

Dokážete se zaměřit na své klíčové zákazníky

Znáte své zákazníky dobře? Jejich problémy s kterými se na vás obrací, nebo proč u vás vlastně nakupují? Nákupní chování a preference? Dokážete pojmenovat co mají ti lidé společného? Pokud ano, skvěle – napište si to do své strategie. Protože když dokážete popsat svou cílovou skupinu, dokážete k ní i správně promlouvat a motivovat k nákupu. Nebudete donekonečna přemýšlet, co do té plánované reklamy dát. Tím jak to budete mít stále na očích, není prostor k polemizování, ale naopak k zefektivnění své práce např. na propagačních materiálech. 

Víte jak si stojíte mezi konkurenty

Stejně jako ve sportu i v byznyse je dobré sledovat své nejbližší soupeře a navzájem se motivovat k lepším výkonům. Vytvořte si přehled vašich hlavních konkurentů a poznačte si v čem jsou lepší oni a v čem naopak vy. Mějte povědomí o jejich nabídkách, cenách a marketingových aktivitách. Mějte plán jak se odlišit a napište si proč by si zákazníci měli vybrat právě vás, vaše konkurenční výhody.

Stanovíte si kterými cestami se vydat

Dnešní svět nabízí nekonečné možnosti a to říkám bez nadsázky. Často, na oslovení svých potenciálních zákazníků, není nutná vysoká investice. Ale to zjistíte až tehdy, pokud si v možnostech komunikace vhodných pro váš byznys uděláte “pořádek” a dle toho jak dobře znáte své zákazníky zvolíte a zaneste do strategie jen ty s největším potenciálem.

Sledujete své pokroky a víte kde zabrat

Součástí marketingové strategie jsou jasně stanovené metriky, které v pravidelných intervalech vyhodnocujete. Sledujete tak průběžně jak se vám daří, jestli se očekávaní naplňují nebo je potřeba někde přidat. Stanovený dlouhodobý cíl máte rozpadlý na dílčí cíle a tak na první dobrou hned odhalíte, které komunikační kanály fungují nejlépe, kde je ještě potenciál, nebo kde jste čekali více a raději to zohledníte ve strategii a využití komunikačních cest změníte k většímu prospěchu.

Jak vytvoříte marketingovou strategii pro svou malou firmu/ podnikatele?

1. Stanovte si cíle. Co chcete svým marketingem dosáhnout? Chcete zvýšit povědomí o značce, získat nové zákazníky nebo zvýšit prodej? Návod jak pracovat s cíli, si přečtěte ve článku Jak správně nastavit marketingové cíle

2. Pečlivě prozkoumejte své cílové publikum. Kdo jsou vaši zákazníci? Co chtějí? Co potřebují?

3. Vyhodnoťte svou konkurenceschopnost. Jaké marketingové strategie používají vaši konkurenti? Jaké jsou jejich silné a slabé stránky?

4. Vyberte si vhodné marketingové kanály. Které marketingové kanály jsou pro vaše cílové publikum nejvhodnější?

5. Vytvořte marketingový obsah, který osloví vaše cílové publikum. Váš obsah by měl být relevantní, zajímavý a užitečný.

6. Sledujte výsledky svých marketingových aktivit. Jaké jsou výsledky vašich marketingových aktivit? Co funguje a co ne?

Proč není marketingová strategie složité 100 stránkové dílo?

Jak již padlo v úvodu vaše marketingová strategie musí byt v první řadě FUNKČNÍ. Musí byt stručná, výstižná, aby se vám s ní chtělo průběžně pracovat a stanovené kroky implementovat do praxe. Protože když už jste věnovali svůj čas a energii na zpracování svého plánu, nechceme aby jste si jej zavřeli do šuplíku a nechali svůj byznys plynout dál, jako doposud. Stanovené kroky si přeneste do každodenní rutiny. Máte z jeden kroků tvořit pravidelný obsah pro své zákazníky? Například jste výživová poradkyně a chcete každý týden posílat svým klientům motivační emaily. Ať se tento skvělý záměr neztratí v záplavě práce, určete si den ve kterém tyto emaily připravíte na celé následující měsíční období. Nastavte si automatiku rozesílání ve vašem mailingovém nástroji. Určete si termín, kdy tuto aktivitu hodnotit a sbírat zpětnou vazbu od zákazníků, kterou následně můžete využít v komunikaci na sociálních sítí, jako motivaci k přihlášení do hubnoucího programu… Buďte efektivní a těšte se z výsledků.

Ukázka marketingové strategie pro podnikatele

Jedna názorná ukázka někdy vydá za celý článek. Inspirujte se ukázkou marketingové strategie pro výživovou poradkyni s tipy na její sestavení. Ráda vám jí zašlu ZDARMA po zanechání vašeho emailu. A k ní si rovnou můžete pořídit praktické pracovní listy, do kterých si hned svá data zapíšete.

Může vás dále zajímat

Tabulka pro evidenci nákladů a příjmů

Jedním z prvních témat, které otevírám se svými klienty na konzultacích, jsou finance. Právě probírání v jaké kondici vaše podnikání je, odhalí spousty věcí hned na začátku a ušetříme si tím budoucí překvapení v podobě

Přečíst