Jak si udělat průzkum trhu, když jsem podnikatel

První krok v přípravě marketingové strategie, který se nevyplácí přeskakovat a který je nejčastěji opomíjen. Nejspíše z pocitu, že průzkum je pro drobného podnikatele zbytečnost a ztráta času a že to zní jak poučka z učebnice marketingu, která v praxi nemá místo. Tento článek ti vysvětlí jak právě naopak je průzkum trhu nezbytný a dokáže tě ochránit od špatných rozhodnutí v podnikání.
Průzkum trhu pro podnikatelé - Vaše markeťačka

Proč je průzkum trhu důležitý a o co jde?

Podnikatelé dělají chybu, že se nadchnou pro svůj nápad, a zapomínají, nebo se nechtějí konfrontovat s názorem ostatních, který pak realizují na základě svých pocitů a domněnek, jak je skvělý a určitě se pro něj stejně nadchnou i zákazníci.

Takovým skvělým nápadem by se mohlo zdá založit si veganské bistro v malém moravském městě. Vždyť veganů je už spousta a chudáci si nemají kam zajít na kvalitní oběd. No jo, ale co když v tom daném městě to s těmi počty veganů a ještě se zájmem se stravovat v restauracích nebudete tak horké? To by pak celá investice do rozjezdu takového podniku byla úplně zbytečná. Od takových to přešlapů, tě ochrání základní průzkum trhu, který si zvládneš zrealizovat sama.

Průzkum trhu ti zodpoví důležité otázky

Uvedený příklad, byl možná trochu přitažený za vlasy a do očí bijící, že to nebude úplně nejlepší nápad. Proto u těch “běžnějších” záměrů je důležité tuto ověřovací fázi nepřeskakovat a zodpovědět si hlavní otázky:

 

  • bude o můj produkt/službu zájem (dostatečná poptávka)
  • je pro mne na trhu místo a i možnosti růstu
  • kdo jsou lidé kteří budou využívat můj produkt/službu
  • jaké jsou jejich motivace a preference
  • kde oslovit své potenciální zákazníky
  • co musí můj produkt/služba splňovat – cena, dostupnost, specifika

 

Jak ale získat odpovědi na tyto otázky? Začínáš si představovat, jak si musíš stoupnout doprostřed náměstí a s deskami v ruce oslovuješ úplně cizí lidi? I když ani toto není špatná volba, existují cílenější a komfortnější způsoby, jak si zrealizovat průzkum trhu pro své podnikání aniž bys musela vystoupit ze své komfortní zóny.

Jak zrealizovat průzkum trhu vlastními silami

1. Mluvte se svými zákazníky

Ta nejpřirozenější a zároveň i informačně nejhodnotnější je se prostě začít ptát svých zákazníků, kteří za tebou chodí na provozovnu. Ptej se proč si vybrali zrovna tebe, co je přesvědčilo, jak jsou spokojeni s aktuální nabídkou a službami, co by chtěli změnit, co říkají na nový nápad rozšíření služeb, jak hodnotí cenu atd. Samozřejmě je nezahltíme sekvencí padesáti otázek, ale ptáme se jen na věci které nás aktuálně pálí a potřebujeme vyřešit. Zní to jako základní dovednost, ale v praxi u svých klientů vidím, že jak jsou zajeti ve svém módu, tyto věci úplně vypustili.

2. Analyzujte vlastní data o zákaznících

Mnozí netuší jaký zlatý důl drží v rukách – svá nasbíraná data o zákaznících. Vysyp pomyslně na stůl vše co jsi o svých zákaznících zaznamenala. Termíny rezervací, jak dopředu si je dělají, jak často, jakou formou, kdy a proč je ruší. Zda osobně, nebo telefonicky, nebo využívají tvůj pracně nastavený rezervační systém. Které služby nejčastěji využívají, jaké zboží si objednávají na tvém e-shopu s bio kosmetikou, v jaké hodnotě. Jakou formou platí. Kolik procent je stálých a kolik se ti jich daří získávat nových každý měsíc. Které dny jsou nejoblíbenější pro nákup, nebo které sezóny. Až si tyto data zpracuješ a zanalyuješ, vypadne ti z toho profil tvého ideálního zákazníka s jeho preferencemi, což je klíčové pro tvou marketingovou strategii.

3. Omrkněte konkurenci

V dnešním moderním světě není nic těžkého otevřít Google a najít si firmy, které dělají něco podobného co ty – své konkurenty. Omrkni jakou formou komunikují na svých webových stránkách a sociálních sítích. Jaké mají nabídky a ceny. Jaké kanály využívají. A možná poznáš i jak se jím daří a tedy jaký je zájem ze strany zákazníků. Udělej si základní analýzu konkurence.

4. Vytěžte maximum z veřejně dostupných průzkumů

Jako freelancer si nejspíše nebudeš moct dovolit objednávat výzkumnou agenturu, která ti zajistí průzkum trhu. Ale na spousty věci už se někdy někdo ptal a jsou z toho dostupné a využitelné výstupu. Příkladem je na první zdání zkostnatělá instituce Český statistický úřad. Ale pozor na jejich webu najdete obrovské množství statistických dat, které vám dají obrázek o chování vašich potenciálních zákazníků, jako například jaké náklady a na co měly rodiny v ČR během posledních x let. Čím nás “krmí” televize a rádia. Jak jsme na tom s cestovním ruchem a mnoho a mnoho dalších statistických údajů, které jsou volně přístupné. Dalším skvělým zdrojem je Atlas Čechů od Behavio, které má informace o různých cílových skupinách i krásně graficky zpracované. Také se můžeš ponořit do dat Google Trends a prozkoumat trendy hledanosti jednotlivých klíčových slov, které souvisí s tvým byznysem.

5. Získejte odpovědi přes dotazník

Pro získání většího objemu dat a to přímo v řadách tvé cílové skupiny, je vhodné využití dotazníků, který distribuuješ online cestou. V dotazníků se zaměř na, odborně nazvanou, výzkumnou otázku. V překladu, při přípravě ti musí být zřejmé, co chceš získat za odpovědi. Co je pro tebe podstatné. Například chceš si ověřit, zda lidé ve tvém městě budou mít o kavárnu s dětským koutkem zájem? Tak se jich na to jednoduše zeptej. Jak a kde si sestavit dotazník, si povíme v dalším článku.

Přenesme se teď do fáze, kdy máš dotazník připravený a řešíš jak jej dostat k těm správným lidem. Zde je několik cest pro distribuci dotazníku:

Rozesílka emailem

Nejběžnější způsob ke kterému můžeš využít svůj seznam emailových kontaktů, pokud samozřejmě alespoň základní databází disponuješ.

Sociální sítě

Využij své profily na sociálních médiích pro sdílení odkazu na dotazník. Přesvědč své stávající fanoušky a sledující, aby se zapojili do tvého rozvoje, který se může pozitivně promítnout do nabídky pro ně. Nebo dotazník sdílej ve facebook skupinách které fungují ve tvém městě či čtvrti, či jsou tématicky zaměřené a vhodné pro tvou službu/produkt.

Webové stránky

Zveřejnění odkazu na dotazník na tvých webových stránkách může zaujmout návštěvníky, kteří již projevují zájem o tvé produkty nebo zboží.

Blogy a články

Pokud píšeš blog nebo publikuješ články, můžeš do nich začlenit odkaz na dotazník. To může zajistit, že lidé, kteří již projevují zájem o tvá témata, se zapojí.

Offline vyplnění dotazníků

Přímo ve své provozovně můžeš dotazník vyplnit na živo se zákazníky, nebo si stoupneš na to zmíněné náměstí a ptáš se osobně lidí na připravené otázky.

Partnerské spolupráce

Pokus se navázat spolupráci s dalšími firmami nebo organizacemi, které oslovují stejnou cílovou skupinu, a požádej je, aby ti pomohli distribuovat dotazník svým zákazníkům.

Fóra a komunitní weby

Jestliže existují online fóra nebo komunity spojené s tvým odvětvím, můžeš se zapojit a sdílet odkaz na dotazník i tam.

Hlavní užitky průzkumu trhu u podnikatelů

Věřím, že po přečtení tohoto článku cítíš v čem jsou hlavní užitky průzkumu trhu:

Lepší rozhodování

Budeš mít v ruce informace, na základě kterých se budeš lépe rozhodovat. Nejsi tak odkázána na odhady nebo intuici.

 

Zvýšená efektivita

Díky poznání potřeb zákazníků budeš lépe volit své marketingové a prodejní aktivity.

 

Konkurenceschopnost

S lepším pochopením trhu budeš lépe reagovat na změny a konkurenci. To z tebe učiní konkurenceschopnější.

 

Zmenšení rizika

Průzkum trhu minimalizuje riziko neúspěchu. Snížíš pravděpodobnost, že investuješ do něčeho, co nemá skutečný tržní potenciál.

 

Kdo je připravený není překvapený. Jedno nemilé překvapení si ušetřily díky jednoduchému dotazníku mé klientky, když tak zjistily, že o jejich plánovanou službu mobilních masáží na úřadech ve městě vlastně není zájem, nebo by to neumožnila státní byrokracie. A tak od záměru včas ustoupily a začaly svou energii a peníze věnovat do projektu o který zájem je.

Buď také připravená a dej si práci s průzkum trhu, který i díky tomuto návodu zvládneš sama.

Může vás dále zajímat

Tabulka pro evidenci nákladů a příjmů

Jedním z prvních témat, které otevírám se svými klienty na konzultacích, jsou finance. Právě probírání v jaké kondici vaše podnikání je, odhalí spousty věcí hned na začátku a ušetříme si tím budoucí překvapení v podobě

Přečíst