Chcete být úspěšní v podnikání? Co vlastně pro vás znamená úspěch? Jak ho poznáte? Poznáte jej snadno, když si správně nastavíte marketingové cíle a následně je hodnotíte. Právě sledování plnění business cílů je pro růst a rozvoj klíčové. Pojďme si společně projít jak správně a efektivně pracovat se SMART marketingovými cíli.
Proč si nastavit marketingové cíle
Abychom si mohli symbolicky poklepat na ramena a říct si „super, jsem spokojená/ý“, potřebujeme si zhmotnit tu maší vysněnou metu spokojenosti. K tomu nám slouží stanovení si jasně měřitelných cílů. Nevím jak u vás, ale mě velmi dobře funguje vidět před sebou konkrétní číslo. Ať jsou to peníze, počty klientů, článků, uspořených hodin času, ale říct si měřitelnou číselnou hodnotu, kterou mohu i jednoduše vyhodnotit. Zda jsem cíle dosáhla, či nikoliv. A byznyse a marketingu to funguje stejně. Při stanovování marketingových cílů se držte osvědčené metody SMART, díky niž neopomenete všechny důležité aspekty. Nadefinované cíle jsou součástí každé marketingové strategie a jsou stanovovány s ohledem na váš trh a zákazníky. Protože když například prodáváte papírové diáře, nemůžete mít stejné cíle jako prodejce luxusních domů. Ti asi nesměřují k prodeji tisíce kusů za rok jako vy.
Metoda SMART reflektuje 5 podmínek, které vaše cíle musí splňovat a dostala jméno podle jejich počátečních písmen: Specifické (Specific), Měřitelné (Measurable), Akceptovatelné/ Dosažitelné (Achievable), Reálné/ Relevantní (Relevant), a Termínované (Time-bound).
Jak nastavit SMART marketingové cíle
Mějte dobře nastavené marketingové cíle, které budou specifické, měřitelné, akceptovatelné, reálné a termínované. Budou SMART.
S = specifické cíle
Snažte se být co nejvíce specifičtí. Není nic horšího než si říct “chci zvýšit prodeje”, ale už nedodat o kolik % nebo o jaký finanční objem. Za jak dlouhé období? Chci zvýšit prodej na všech produktech nebo jen na vybrané produktové řadě? Čím si stanovíte konkrétnější metriku, tím jednodušeji se vám bude vyhodnocovat, ale hlavně vám umožní se lépe na danou oblast zaměřit a ušetřit váš čas.
M = měřitelné cíle
Pro mne, člověka milující čísla, je tato podmínka nejdůležitější. Pokud si své marketingové cíle kvantifikujeme, jasně pak vidíme zda jsme je splnili či nikoliv, nebo na kolik %. Není pak prostor k diskuzi, zda se nám daří, jak jsme si přáli, nebo nikoliv a musíme najít způsob jak to změnit a dosáhnout toho. Měřitelné cíle se nemusí týkat jen prodejů. Ale sledovat například návštěvnost webových stránek, počet potenciálních zákazníků v databázi, nebo pro reklamní kampaň míru konverzí atd
A = akceptovatelné cíle (achievable)
Z pohledu dosažitelnosti si musíte jako podnikatel prověřit své aktuální interní zdroje. Máte dostatečně zajištěný sklad? Co personál? Není před letním období, kdy bude vyšší míra dovolených a nebude tak možné odbavit vyšší poptávku. Dále sem patří technické vybavení, finanční zdroje, vaše know how nebo dovednosti.
R = relevantní cíle
Tato podmínka nám dává zpětnou vazbu, zda jsem nepřestřelili. Opravdu jsou takové vize v prodejích dosažitelné? V jaké situaci se právě nachází náš trh? Neklesá nákupní síla? Buďte ve střehu a sledujte aktuální dění. Spousta podnikatelů by nám dnes řeklo, že díky neustále stoupající inflaci, zdražování a mediální masáži o nutnosti šetření, šla poptávka po jejich zboží dolů a musí tomu přizpůsobit své marketingové aktivity. Koukejte do budoucnosti.
T= termínované cíle
Mít perfektně vyspecifikovaný, měřitelný cíl a neříct si kdy jej chcete dosáhnout je jako nemít žádný. Stanovte si kdy nejpozději chcete protnout cílovou páskou. Buďte zároveň ambiciózní i rozumní. Mějte hnací motor v podobě termínu.
Jak pracovat s marketingovými cíli?
Úspěšně jste si stanovili svůj cíl dle metody SMART a co teď? Teď si určitě nesednete na židli a nebudete čekat jak se naplní. Jak už jsem zmínila v úvodu, váš cíl se součástí marketingové strategie a ta vám říká jaké kroky podnikat k jeho dosažení.
Příklady: SMART marketingové cíle v praxi
Běžným příkladem marketingového či přímo podnikatelského cíle může být navýšení prodejů v e-shopu s papírenským zbožím o 15% do konce roku. 80% obratu vám tvoří roční plánovací kalendáře oblíbené u vašich zákazníků. Zmíněný růst chcete udržet na tomto sortimentu. Co je k tomu potřeba zajistit? A tím se dostáváme k dílčím (pod)cílům – na stránky s kalendáři vám chodí XY lidí a ty generuji určité prodeje. O kolik musím zajistit vyšší návštěvnost, abych dosáhl 15% nárůstu? Vím, že se tam dostávají XY% z reklamy, XY% ze sociálních sítí, XY% z newsletteru a část prodáte na veletrzích. Kde máte prostor ke zlepšení k růstu? Těmi dílčími cíli tedy jsou například – měsíční návštěvnost www stránek, konverzní poměr bannerové reklamy, počet fanoušků na sociálních sítích, výtěžnost e-mailingu atd.
Při pravidelném měsíčním hodnocení progresu hned vidíte, kde se vám nedaří a je potřeba tam nasměrovat svou energii.
Příprava strategie: Sepiš si marketingové cíle
Chceš si své cíle rovnou zanést do praktických pracovních listů a mít tak splněn jeden bod v přípravě pro sestavení své strategie? Využij tento nástroj, který tě navede jaká data si musíš dát dohromady, kromě byznys cílů, a začni hned pracovat na rozvoji svého podnikání.