Marketing není jen reklama, i když to tak mnoho lidí vnímá. Patříte také k nim? Reklama, nebo propagace je v přeneseném slova smyslu, jen špičkou ledovce marketingu. Co je tedy skutečným obsahem, si přečti v tomto článku.
Podnikání bez marketingu, je jako vyjet do neznáme části města bez navigace. Skutečná síla marketingu spočívá ve schopnosti zvýšit obraty a podpořit rozjezd podnikání. Je to komplexní a strategický proces, který se zabývá všemi aspekty spojenými s přilákáním, udržením a rozvojem vztahů se zákazníky, a na to je dobré mít plán.
Průzkum trhu = základní stavební kámen marketingu
Právě abyste věděli, co vůbec má být obsahem reklamy, jak má vypadat, jaké texty zvolit a na koho vlastně cílit, je důležitým stavebním kamenem marketingové komunikace průzkum. Ten snadno zrealizujete dle mého návodu Jak si udělat průzkum, když jsem podnikatel.
Už jen když se podíváme na slovo marketing, rychle nás trkne, že vychází ze slova market, neboli česky trh. A marketing je hlavně o trhu, o jeho poznání. Bude o náš produkt zájem? Nevstupujeme moc do konkurenčního prostředí? S kým vůbec budeme soupeřit o zákazníky? Žijí v našem městě lidé, co využijí náš výrobek? V čem jsou naše služby jiné, lepší? Jak jsou s nimi zákazníci spokojeni a nemáme něco změnit? Tyto a další otázky si položte v úvodu přípravy marketingové strategie.
Například máte prodejnu kol v okresním městě. Bude vás tedy zajímat, jací lidé zde žijí. Holdují cyklistice, nebo využívají kolo na cestu do práce? Není zde v okolí nevhodný, nebo moc obtížný terén na cyklistiku? Pro jaký typ kol se více hodí? Jak jsou na tom finančně? Jsou zde poblíž další prodejny kol? Jak jim se daří? Atd.
Segmentace trhu = kdo mě zajímá (rozdělení na cílové skupiny)
Pokud se vám podařilo nasbírat dostatečné množství informací o lokalitě a lidech, kde podnikáte, smysluplně si tyto data roztřiďte na cílové skupiny, například dle demografických údajů (pohlaví, věk, velikost rodiny, socioekonomická třída apod.), nákupního chování, nebo dle dalších faktorů, které je ovlivňují – životní styl, politické názory, zájmy.
Na příkladu naší prodejny kol, rozdělíme potenciální zákazníky na skupiny – cyklističtí nadšenci ve věku 15 – 25 let, co milují adrenalinovou jízdu v trailech, jsou většinou ve své první práci a tak si na MTB kolo musí našetřit; rodiny s dětmi ve školním věku z okolí, co si rádi zajedou o víkendu na cyklo-výlet, od kola očekávají spolehlivost, příjemnou jízdu, za průměrnou cenu; dále třeba lidé ve věku 45+ co nemají vůz a kolo berou jako dopravní prostředek na dostání se do zaměstnání a takhle pokračujete dále. Vždy je dobré na to koukat z ohledem na váš produkt
Targeting = zaměřím se na ty správné zákazníky (výběr cílové skupiny)
V marketingové komunikaci skvěle funguje Paretovo pravidlo 80:20. Musíme najít těch správných 20% zákazníků, kteří nám udělají 80% obratu. Tedy z těch cílových skupin, které jsme si nadefinovali, vybereme ty nejdůležitější pro náš business. A těmto lidem „ušijeme náš produkt na míru“.
Positioning = jak chci svého zákazníka zaujmout
Už víme komu a co prodávat a přichází otázka JAK si vybudujeme image na trhu. Jak chceme aby nás zákazníci vnímali? V čem jsem jedineční, nebo se lišíme od konkurence? Jací chceme být v očích zákazníka?
Opět na příkladu naší cykloprodejny, bychom klidně mohli bít za bikové fajnšmejkry, co tím žijí a chtějí toto nadšení předat i dalším prostřednictvím vymazlených MTB kol. Zvolíme se tedy bikerskou mladistvou image odvíjející se od naší identity (hodnoty, grafika, jazyk, kterým budeme promlouvat k našim zákazníkům atd.).
Marketingový mix = jak to prodáme
Máme už spousty práce za sebou a až v tomto momentě se začínáme přibližovat k té všemi skloňované reklamě. Ve fázi práce na marketingovém mixu se detailně koukáme na to CO, KOMU, a JAK budeme prodávat. Tak aby to do sebe krásně zapadlo a hlavně fungovalo pro náš business.
V případě našich kol, vezmeme konkrétní nabízenou modelovou řadu, popíšeme její vlastnosti a výhody. Jaké klientovy potřeby naplní a kteří ti klienti to vlastně vůbec jsou. Stanovíme si cenovou politiku s ohledem na naše náklady a konkurenci. Rozhodneme se, zda budeme kola prodávat jen na prodejně nebo i online na e-shopu a tedy si i vyřešíme distribuci. Nastavíme si skladové hospodářství a personální stránku atd.
A finální bod marketingového mixu je propagace, tedy vytvoření komunikační strategie jejíž obsahem je reklama.
Už chápete proč marketing není jen o reklamě, i když právě ona je nejvíce vnímána? A že příprava strategie opravdu není otázkou práce na jedno odpoledne?
Pokud potřebujete tímto procesem provést a hlavně dojít ke kýženým prodejním výsledkům, napište mi nebo zavolejte. Ráda vás tím provedu.